Wizja biznesu
Jak stworzyć wizję swojego biznesu? Tego idąc krok po kroku dzięki wskazówkom Józefa Noconia dowiedziały się uczestniczki Szkoły Rodzenia Biznesu Wicci Poland-India.
Budowanie swojej firmy można porównać do przygotowania do podróży. Stojąc na początku swojej drogi biznesowej przedsiębiorca musi znaleźć odpowiedź na wiele zagadnień, poczynając od bardziej ogólnych, takich jak określenie destynacji, kompanów, wyboru drogi, sposobów przemieszczania się, niezbędnego ekwipunku, przez dość przyziemne jak np. skąd pozyskać na nią finansowanie. Jeśli nie wie jednak jaki jest cel podróży i dokąd chce dotrzeć to nie ważne, jakim środkiem lokomocji będzie podróżować, bo i tak nie będzie wiedzieć czy zmierza w dobrym kierunku.
Po co mi wizja?
Zapewne przez myśl niejednego małego przedsiębiorcy, często prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą przeszło pytanie „Po co mi wizja?”. Prawdopodobnie u części z nich za tym pytaniem pojawiła się od razu odpowiedź „To jakieś górnolotne pojęcie przeznaczone dla dużych korporacji.” OTÓŻ NIE! Wizja potrzebna jest każdemu przedsiębiorcy, niezależnie od wielkości prowadzonego biznesu, ponieważ określa ona ogólny cel organizacji, do którego powinny zmierzać wszystkie procesy działania i biznesowe(zarządcze, podstawowe i wspierające, czyli w skrócie wszystko, co robimy). Wizja firmy, to obraz w przyszłości, do którego będzie ona dążyła przy użyciu posiadanych zasobów. Wizja wytycza kierunek oraz motywuje do osiągnięcia efektów. Powinna ona oddziaływać na emocje, pobudzać wyobraźnię, zachęcać do osiągnięcia wyznaczonych celów, do kreatywności i motywować do lepszej pracy zarówno nas samych, jak i naszych Pracowników. W sytuacji idealnej wszyscy powinni kierować się wizją i być jej oddani, ponieważ jeśli wszyscy wiemy dokąd zmierzamy, to podejmujemy spójne decyzje.
Jakie cechy powinna mieć wizja?
WIZJA powinna być:
– ambitna – ambicja przedsiębiorcy oznacza lepszą jakość świadczonych usług,
– zróżnicowana – zawierająca elementy z kilku obszarów działalności firmy oraz pochylająca się nad wartościami,
– konkretna i osadzona w realiach – dająca możliwość ewaluacji (w miarę możliwości ubrana w mierniki bądź dająca możliwość oceny, czy prowadzone działania są skuteczne),
– odpowiedzialna – żeby działania firmy wpływały na zmianę świata (nawet w rozumieniu lokalnym) na lepsze,
– określona w czasie – najlepiej dość odległa, bo to autosugestia, że firma będzie działała w przyszłości,
– trudna w realizacji – jednak osiągalna, aby stanowiła element motywacyjny a nie demotywacyjny,
– elastyczna i gotowa do zmian.
Dla freelancerów i jednoosobowych działalności określenie wizji jest istotne, ponieważ stanowi ono fundament budowania biznesu. Nie tylko wyznacza ścieżkę rozwoju firmy jako takiej, ale ma też wpływ na życie prywatne (bo w końcu firma to MY), pozwala wypracować w sobie mechanizmy wiary w powodzenie działań i określić proporcje „magicznego trójkąta”: czas, pieniądze, energia, który wpływa na zachowanie szeroko w ostatnim czasie omawianego work-life-balance’u.
Wizja idealna
Nie istnieje „wizja idealna”, nie istnieje również określona szczegółowo definicja wizji biznesu, dlatego, że każda wizja, tak samo jak każdy biznes, noszą cechy indywidualne. Ważne jest jednak, aby wizja wskazywała kierunek w jakim przedsiębiorca ma podążać, żeby zrealizować swoje biznesowe marzenie bez niepotrzebnych zmian kursu i nadkładania drogi.